همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
مقدمه : مشاور باید دیدگاه های نظری و عملی فنون و روش های مشاوره را به خوبی بداند . گرچه استفاده عملی از فنون مشاوره ، نوعی هنر است و موفقیت در آن با خصوصیات شخصی مشاور بستگی دارد در عین حال ، آموزش فنون و روش ها به مشاور ، احتمال موفقیت او را در مشاوره افزایش می دهد .  

لزوم مشاوره : پیشرفت تکنولوژی موجب گردیده است که انسان ، کارها را سریع تر به انجام برساند . این سرعت ، مشکلاتی را برای انسان پدید آورده است . انسان برای بدست آوردن راحتی و تسهیلات ، بسیاری از ارزش های خود را از دست داده و خلاقیت و آزادی خود را تا حد زیادی وقف ماشین ساخته است . انسان قرن حاضر با پذیرش ماشین های غول پیکر ، در برابر آن و مشکلات تبعی آن تسلیم گردیده و به دستگاه ها اجازه داده است که در موارد بسیار ، برای او تصمیم بگیرند و آینده او را تعیین کنند . با ادامه چنین وضعی ، انسان در راه خود - تخریبی و از دست دادن هویت خویش به عنوان یک موجود برتر و دارای اراده گام بر می دارد .

تکنولوژی می تواند موجبات خوشبختی انسان را فراهم آورد به شرط آنکه به عنوان وسیله ای برای تأمین نیازها مورد استفاده قرار گیرد . انسان باید با نیروی اراده به کنترل تکنولوژی بپردازد و از آن به عنوان وسیله ای مهارشدنی در جهت تأمین خوشبختی استفاده کند . تکنولوژی هیچگاه قادر نیست برای انسان ، ارزش ها را تعیین کند ، هدف ها را مشخص سازد ، و به انسان بگوید که چه باید بکند و چه نباید انجام دهد . اگر انسان بتواند بر ماشین بی جان مسلط شود ، قادر خواهد شد با توجه به نیازها ، آرزوها ، و ارزش ها ، مسیر خود را مشخص سازد . در غیر اینصورت مشکلات متعددی را برای خود و اطرافیان به وجود خواهد آورد .

تعریف مشاوره : مشاوره از نظر لغوی به معنای همکاری کردن و رأی دیگری را در انجام کاری خواستن است . مشاوره ، تعاملی بین مراجع و مشاور است که بدان وسیله به مراجع کمک می شود تا پس از شناخت خویش ، تصمیمات معقول و مقبولی اتخاذ کند . 

انواع مشاوره :  مشاوره به صورت فردی و گروهی انجام می گیرد . به نظر ماهلر ( 1969 ) مشاوره گروهی یک تجربه اجتماعی است که در آن موانع رشد و نگرش های افراد گروه در یک محیط امن و مطمئن بررسی می شود . به عقیده شین ( shane ، 1971 ) مشاوره گروهی عبارت است از جریان رو در رو بین چند نفر به منظور تبادل نظر در زمینه علایق و مشکلاتی که افراد گروه در ارتباط با خود و یا در تعامل با دیگران دارند  . هدف غائی مشاوره گروهی ، تصمیم گیری معقول و منطقی در باره هر یک از موارد مطرح شده در گروه است .

مشاوره گروهی در مقایسه با مشاوره فردی ، اولا از نظر زمان و هزینه ، مقرون به صرفه است . ثانیا اعضای گروه ، رفتارهایی را در گروه می آموزند و به انتقاد از خود و دیگران می پردازد . ثالثا عکس العمل های اعضاء نسبت به یکدیگر در مشاوره گروهی به مراتب بیشتر است و همین امر موجب کسب بینش بیشتر می شود . رابعا در مشاوره گروهی ، اعضاء متوجه می شوند که مشکل آن ها منحصر به فرد نیست و دیگران نیز مشکلات مشابهی دارند و چنین اطلاعی ، مقاومت مراجع را در جریان درمان ، کاهش می دهد . در عین حال باید بدانیم که برخی از مشکلات حاد و شدید روانی به سادگی در گروه ، قابل طرح و بررسی نیستند . همچنین برخی افراد نمی توانند از مشاوره گروهی ، آنطور که باید و شاید استفاده کنند . نتیجه آن که مشاوره گروهی در مقایسه با مشاوره فردی ، محاسن و محدودیت هایی دارد و مشاور بر اساس اطلاعاتش در زمینه مشاوره ، تصمیم می گیرد که در چه مواقعی از مشاوره گروهی و در چه مواردی از مشاوره فردی استفاده کند .  

روش های مشاوره : مشاور برای کمک به مراجع ، در جریان مشاوره ، باید از روشی استفاده کند . در انتخاب روش مشاوره ، عوامل متعددی از جمله شخصیت مشاور ، نگرش او نسبت به ماهیت انسان ، نوع مشکل ، خصوصیات مراجع ، و امکانات محیطی دخالت دارند . روش های مشاوره از نظر میزان فعالیت مراجع و مشاور و نیز چگونگی رابطه بین آن ها به سه نوع مستقیم ، غیر مستقیم و انتخابی تقسیم می شوند . لازم به توضیح است که روش های سه گانه فوق ، شیوه های اجرائی نظریه های مشاوره هستند و هر روش را می توان حداقل با یکی از نظریه ها مرتبط دانست .

ادامه دارد ...