همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

 


با افزایش آمار سرسام آور طلاق در کشور ، امروز مراجعه به مشاور متخصص و روان شناس خانواده در امر مشاوره پیش از ازدواج یک ضرورت است .

 

- چرا گمان می کنیم حق داریم زندگی آینده خود را ، به تنهایی برگزینیم و هیچکس حق ندارد این فرصت را از ما بگیرد ؟!

- چرا گمان می کنیم جامعه حق ندارد ، حقوق خود را از ما مطالبه کند و از ما بخواهد که در انتخاب های خود ، بهداشت او را نیز در نظر بگیریم ؟!

- چرا گمان می کنیم که سایر شهروندان در این جامعه ، حق ندارند از ما بخواهند انتخاب های خود را به گونه ای انجام دهیم تا سلامت و بهداشت و رفاه آنان و فرزندانشان به خطر نیفتد ؟!

- چرا گمان می کنیم آن قدر بزرگ شده ایم که می توانیم خود ، به تنهایی ، صلاح و فلاح خود را تشخیص دهیم و نیازی به راهنمایان نداریم ؟!

- چرا در مورد آینده خود ، خانواده ، فرزندان ، و جامعه  خود ، تا این حد ، ساده اندیشیم ؟!

- گناه آن انسانی که قرار است با انتخاب نا صحیح ما در ازدواج ، از وجود ما به دنیا بیاید چیست که محکوم است به تحمل رنج ها و غفلت های ما ؟!

- چرا این قدر مغروریم و به آن موجود بی زبانی که قادر نیست ، خود ، پدر و مادرش را انتخاب کند ، ظلم می کنیم ؟! او چه گناهی کرده است که باید چنین پدر و مادری بی فکر و بی لیاقتی داشته باشد ؟

- روزی که خواستیم با یکدیگر ازدواج کنیم ، گمان کردیم که یک عشق شهوانی و غریزی و یا یک عشق رمانتیک ، تمام آن چیزی است که نیاز ما را به داشتن یک زندگی ایده آل ، تأمین می کند ، به یکدیگر علاقمند شدیم و تنها خود را دیدیم ، و روز دیگر هم که احساس کردیم که دیگر نمی توانیم در کنار هم باشیم ، ظالمانه ، با ترفندهای بسیار ، به فکر جدایی افتادیم و همچنان به او که " مثلا " فرزند گرامی ماست ، نیندیشیدیم  و باز او را را ندیدیم ؟!

- ما کیستیم ؟ چرا اینقدر خودخواه و ناسپاسیم ؟!

- چرا بزرگ نمی شویم ، چرا گمان می کنیم که حق داریم چشمان خود را به آرامش پدر و مادری که از تولد تا ازدواج ما بار تربیت ما را به دوش کشیده اند ، ببندیم و حق داریم که نظاره گر مژه گان  بی رمق و هق هق گریه هایشان باشیم ؟!

- آیا این است حق پدر و مادری که آن همه برای ما زحمت کشیده اند ؟!

- چرا از سرمایه های مادی و معنوی خود اینگونه پاس می داریم ؟! انتخاب ناصواب در امر ازدواج ، اقدام بدون نظر متخصص ، خطا و زیان عمدی در این مسیر ، پذیرش تعهدات مادی و معنوی حقوق خانواده ، و آن گاه ، از هم پاشیدن همه آن چه بافته بودیم ، شاید از مصادیق اسراف و تلف کردن جان و مال ، به عمد باشد که نهی از آن را در متون دینی و علمی خود مشاهده نموده ایم  .

- واضح تر بگویم : برای اقدام به ازدواج ، پیش از آن که عاشق شویم ، به همسانی و بی مشکل بودن ترکیب این دو ژن بیندیشیم و به متخصص مراجعه کنیم از باب " فاسئلوا أهل الذکر " .

- نگاه ساده لوحانه ما به امر ازدواج ، موجب خواهد شد ، به فرزندی که قرار است از وجود ما به این دنیای بی مسئولیت بیاید و مثلا ما پدر یا مادر او شویم ، ستم روا شود ، چرا که اگر ژن های اخلاقی ، شخصیتی و هورمونی ما با یکدیگر ، همسان نباشد ، او نیز بدون آن که گناهی داشته باشد باید متحمل رنج سندرم های گوناگون و اختلالات عدیده باشد و حال آن که او خود ، این راه را نپیموده و این طریق را نخواسته است .

و پس از آن هم که  روزی  به دلیل عدم کاربرد مهارت های لازم  در زندگی ، گمان کردیم دیگر نمی توانیم با همدیگر در زیر یک سقف زندگی کنیم ، خودخواهانه برای جدایی به دادگاه مراجعه می نماییم و گمان می کنیم که با دادخواست طلاق توافقی ، همه حقوق را ارج نهاده ایم و هیچ حق دیگری در گردن ما نیست ، باز هم او را تنها می گذاریم !

- براستی چه کسی این حق را به تو داده است که با پدر و مادر عزیز یک فرزند اینچنین رفتار نمایی؟

- چرا فکر نمی کنی که این آن چیزی نیست که فرزند بیچاره ات به او نیازمند است که در صورت جدایی تو ، باید مثل خانه بدوشان و بی خانمان ها ، یک شب در این منزل بیتوته کند و شبی دیگر در منزلی دیگر ، بی آن که کسی منتظر او باشد و به او بیندیشد و او را بفهمد و ...

- چه کریه و بدمنظرند پدران و مادرانی که با اشک تمساح ریختن برای غم ها و سکوت پر معنای فرزندانی که آواره شده اند ، در حالی که به هر خانه ای که پا می گذارند ، در چشم نظاره گران ، مهر فرزند طلاق بر پیشانی آنان خورده ، در حالی که پدر و مادر بی لیاقت آنان این برچسب را با ناجوانمردی بر پیشانی فرزندان دلبندشان زده اند !

اف باد بر چنین پدر و مادرانی بی فکر و هوس باز

که تنها به خود اندیشیدند و بس

و فرزندان ، در نظر آنان ، تنها عروسک هایی بودند

که روزی با آنان دل خوش می نمودند !

و آن گاه که نیازی به عروسک ها نداشتند هر یک را در گوشه ای رها نمودند !

 

- ما باید پیش از ازدواج ، هنگامه ازدواج و حتی پس از ازدواج ، نقش مشاور متخصص و روان شناس خانواده را در زندگی خود پر رنگ ببینیم و جایی برای مراجعه و مداخله وی باز کرده و این فرصت را به خودمان بدهیم که از بهترین ها برای بیشترین زمان های زندگی خود ، بهره مند شویم .

 

قرار نیست ما دوبار به این دنیا بیاییم

پس تا هستیم ، از زندگی لذت ببریم

و در انتخاب های خود تجدید نظر نماییم

و راه درست را در پیش بگیریم .

 

" میرمجید سعیدی - مشاور خانواده

در مراکز کاهش طلاق بهزیستی و مجتمع های قضایی خانواده "