همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

" آنا فروید " دختر کوچک " زیگموند فروید " در سال 1985 در شهر " وین " چشم به جهان گشود و در سال 1982 در " لندن " وفات یافت . " فروید " نام او را مثل سایر فرزندانش به منظور استمرار خاطره خویشاوندان و دوستان برگزید . " فروید " در باره انتخاب نام فرزندان خود گفته بود : " من به این نکته پای بند بودم که انتخاب نام فرزندانم  تابع مد روز نباشد ، بلکه یادآور خاطره عزیزانی باشد که آن ها را از دست داده ایم . با دادن نام آن ها به کودکان ، گویی دوباره به زندگی بازگشته اند . آیا برای ما ، تنها راه جاویدان شدن ، داشتن فرزندان نیست ؟ " " آنا فروید " زندگی خود را وقف روان تحلیل گری کودکان کرد . او روان تحلیل گری را در " وین " آموخت . تحلیل آموزشی وی همواره به صورتی اسرار آمیز باقی ماند . احتمال دارد که فسمتی از این تحلیل را پدرش " زیگموند فروید " به عهده گرفته باشد .

" آنا فروید " همراه با دیگر روان حلیل گران ، روان تحلیل گری کودکان را بنیان نهاد . وی در کنفرانس های آموزشی " وین " شرکت کرد و از سال 1937 اداره یک کودکستان تجربی مخصوص کودکان فقیر را در " وین " به عهده گرفت . پس از مهاجرت به انگلستان در سال 1940 ، به تأسیس " پرورشگاه های هامستد" پرداخت ، یعنی نهادی برای کودکان یتیم یا کودکانی که از والدینشان جدا شده اند .

از سال 1952 به مدیریت " کلینیک کودک درمانگری هامستد " که در آموزش و پژوهش در زمینه روان تحلیل گری کودکان اختصاص یافته بود ، منصوب گردید . همه در این فلمرو اختلاف نظری که او را در مقابل " ملانی کلاین "  در باره روش های روان درمانگری کودکان قرار داد ، تعارضی که تفصیل آن در اینجا زائد به نظر می رسد ، می شناسند .

مشکلات اواخر زندگی " زیگموند فروید " غالبا بر دوش دختر وی " آنا " سنگینی کردند و او این بار سنگین را در مدت پانزده سال پایانی زندگی پدرش ، به گونه ای تخسین آمیز به دوش کشید . " فروید " در وجود دختر خود "آنا" مانند آنچه در " مینا برنایس ( خواهر زن خود - که مدت ها او را در کارهای خویش مشارکت داد - یافته بود ، همنشینی بی مانند و همکاری طراز اول یافت . " آنا " نیز در عین پیوستن به اثر پدرش ، تأثیر ویژگی خود را بدان بخشید .

" آنا " در 1930 به دلیل بیماری پدرش ، خطابه او را که باید در خانه " گوته " به مناسبت اعطای جایزه " گوته " از طرف شهر " فرانکفورت " به " فروید " ایراد می گردید ، قرائت کرد . همچنین در 1931 وقتی که لوح یادبود در شهر " فرایبرگ " بر سردر خانه پدری فروید نصب می گردید و خیابانی در این شهر به نام " فروید " نامگذاری می شد ، " آنا " بجای پدر در این مراسم حضور یافت .

برای " فروید " که آن همه از پیری بیم داشت ، یاری " آنا " بسیار حیاتی بود ، و بی شک به او اجازه داد که مدت طولانی تری با بیماری خود دست و پنجه نرم کند . " فروید " به " لو آندره آس سالومه " نوشت : آنچه به من همواره لذت می بخشد نامش " آنا " است و شش ماه قبل از مرگ خود در صحبت از " آنا " به  " ماری بناپارت " گفته بود : " من هر روز کمتر از روز پیش توانایی تنها ماندن را دارم و همواره به او واسته ام " .

به هر حال ، همراه با " آنا " در ششم ژوئن 1938 به انگلستان مهاجرت کرد و به او لقب " آنتیگون " باوفایم " آنا " را داد . ( در اسطوره های یونانی ، " آنتیگون " دختر " ادیپ " است ، دختری که عصاکش پدر نابینای خود شد ... ) . 

ما زندگی نامه " آنا فروید " را با آوردن دو بند از نامه های " فروید " که اولی به " آرنولد تسوایک " در 1934 و دومی به " لوآندره آس سالومه " در 1935 نوشته شده است ، به پایان می بریم :

- " معذلک از شما پنهان نیست که سرنوشت ، به جبران بسیاری از محرومیت ها ، به من موهبت داشتن دختری را داده است که در کیفیات غم انگیز نمی توان او را کمتر از " آنتیگون " دانست .

- " نمی دانم بایستی به چه درجه ای از خوبی و خوشخویی نائل آمد تا بتوان وحشت  و نفرت پیری را تحمل کرد ؟ طبعا من بیش از پیش در توسل به مراقبت های " آنا " خلاصه شده ام و همانطور که " مفیستوفلس " گفته است : " سرانجام ما به آنچه خود آفریده ایم وابسته می شویم " ، و در هر حال به وجود آوردن آن ها کار خردمندانه ای بوده است . ( Mephistopheles مفیستوفلس یکی از اشخاص افسانه " فاوست " اثر " گوته " است . "گوته" در اثر خود این شخص را  با درجه ای از توانمندی نشان می دهد که مظهر عقلی شیطانی است ، عقلی که در انسان این توهم را به وجود می آورد که می تواند همه چیز را بفهمد و بر همه چیز جهان استیلا یابد ... ) .

منبع : روان شناسی ژنتیک 2 از روان تحلیل گری تا رفتارشناسی - دکتر منصور و دکتر دادستان