همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

آموزش‌های جنسی به همسران و درمان کژکاری‌های جنسی را جدی بگیریم

در کنار همه نگاه‌های متفاوت و متناقض نسبت به غریزه جنسی، علم روان‌شناسی، راهکارها و نگاه خود را دارد. دکتر گلزاری، از دیدگاه یک روان‌شناس ایرانی، با اشراف به باید و نبایدها و پیشینه نگاه ایرانیان به موضوعاتی از این دست، دیدگاه خود را درباره این پدیده ارائه می‌کند.

با غریزه جنسی، این سرکشترین میل بشر چه باید کرد؟

در طول تاریخ، عالمان اخلاق و فضیلت و آموزگاران پارسایی و خردورزی فریاد زدهاند: انسان اگر میخواهد به خرسندی و آسودگی خاطر برسد و بر بلندای کمال و معنویت قرار بگیرد باید از لغزشگاه تند غریزه جنسی دور شود و از کنار لذتهای ناپایدار و عافیتسوز آن بگذرد.

مولوی، در اثر جاودانه خود، بر این باور است که هیجان خشم و انگیزش جنسی، جلو روشنگری عقل را میگیرند و انسان را به ناتوانی و زبونی میکشانند. او هشدار میدهد که شهوت، پهلوانان رستمصولت را به زمین میافکند، خوشنامان را بیآبرو میسازد و زیرکان را به سرگشتگی میکشاند:

 

خشم و شهوت مرد را احول کند

ز استقامت روح را مبدل کند(333/1)

 

ترک شهوتها و لذتها، سخاست

هرکه در شهوت فروشد برنخاست (1272/2)

 

رستم ارچه با سر و سبلت بود

دام پاگیرش یقین شهوت بود (818/3)

 

صد هزاران نام خوش را کرد ننگ

صد هزاران زیرکان را کرد دنگ (1370/5)

 

حافظ هم به گفته شهید مطهری «با زبان شیرینی که مخصوص خود اوست این حقیقت روحی را بیان میکند که در مسئله جنسیت به حکم تأثیر قوی و تحریک شدیدی که این غریزه در وجود آدمی دارد، چنانچه زن و مرد نامحرمی با هم خلوت کنند، اثر تقوا هر چند استوار باشد با یورش حتی یک سوار فرو میریزد!»

 

قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش

که در این خیل حصاری به سواری میگیرند

(مجموعه آثار/ ج 23 / ص 701)

 

با بررسی دیدگاههای نظری اندیشمندان و نیز رفتارها و روشهای آدمیان، در برخورد با غریزه جنسی، سه رویکرد عمده را نمایان و برجسته میبینیم:

پلید دانستن میل جنسی و دوری از هر نوع توجه به جنس مخالف و برقراری رابطه با او:

برتراند راسل در کتاب «زناشویی و اخلاق» ریشه این باور را علاوه بر آموزههای بودیسم، تقدس تجرد در نزد ارباب کلیسا میداند و گفته سنژروم را یادآور میشود که «با تبر بکارت درخت زناشویی را فرواندازید!» این نگاه منفی، قرنها باعث سرکوبی و پرهیز انبوه بزرگی از افراد بشر نسبت به میل و رفتار جنسی شد و در دورههایی از تاریخ مانند عصر ویکتوریا، سختگیریهای حکومتی وحشتناکی را در مبارزه با نمادها و نشانههای جنسیتی به راه انداخت و اضطراب و نفرت فراوانی را در بسیاری از مردم دامن زد.

نظریه افراطی زیگموند فروید، پایهگذار مکتب روان‌تحلیلگری، که غریزه جنسی را نه تنها، بلکه اصلیترین نیاز انسان میداند و با ذهنپردازیهای عجیب، همه جلوههای غیرمادی فرهنگ و تمدن بشری و نیز تمامی تعارض‌های درونی انسان و بیماریهای روانی او را ناشی از سرکوبی میل جنسی بر میشمارد، واکنشی است به رویکرد پلیدانگاری این غریزه. اعتقاد به آزادی رابطه جنسی و مبارزه با احساس شرم، گناه و غیرت عاشقانه و همچنین مجاز دانستن سقط جنین، همجنسگرایی و دیگر رفتارهایی که در پندار باورمندان این دیدگاه، حکم تابوهای اخلاقی را پیدا کردهاند.

انقلاب جنسی غرب که از دهه 70 میلادی آغاز شد و بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی شدیدی را به وجود آورد مولود این نگرش است.

طبیعیدانستن غریزه جنسی و برنامهریزیکردن درست برای ارضاء و سازنده و پسندیده آن. این رویکرد که نظریه محوری و ناب همه ادیان الهی است، در اسلام برخوردار از تازهترین، روشنترین و پربارترین آموزههای وحیانی به صورت زیر بیان و تئوریزه شده است:

غریزه جنسی، میلی طبیعی و خدادادی است که مانند همه نیازها و کنشهای ذاتی انسان باید به گونهای متعادل و در مسیری هماهنگ با فطرت برآورده شود.

نادیدهگرفتن و برآوردهنساختن بهنگام و سالم آن همان اندازه آدمی را دچار مشکلات جسمی، روانی و اخلاقی میکند که ارضای زودهنگام، نادرست و متعارض با دیگر زمینههای طبیعی و فطری انسان.

پیامبر بزرگ اسلام، مصداق آیه 28 سوره نساء را که خداوند میفرماید: «انسان ناتوان آفریده شده است» شدت میل جنسی میداند که آدمی در برابر برانگیختگی آن ناتوان است و علامه طباطبایی، حکیم متأله و مفسر بزرگ قرآن، میل به غذا و نیاز به ازدواج و فرو نشاندن غریزه جنسی را دو نیاز اساسی و طبیعی انسان برمیشمارد. اسلام تنها راه ارضاء غریزه جنسی را ازدواج مرد با زن غیرمحرم معرفی میکند و در قرآن و سنت به تفصیل و با دقت و روشی شگفتانگیز آیین نامه اجرایی آن را توضیح میدهد.

برای این که غریزه جنسی به بهترین نحو و تنها در چارچوب ازدواج ارضاء شود، باید جلو هرگونه تحریک و رابطه جنسی در خارج از خلوت خانوادگی گرفته شود و به علاوه زن و مرد با مقدسدانستن انگیزش جنسی و پیوند همسری، آموزشهای لازم را برای بهرهمندی از یکدیگر ببینند و سرمایهگذاری فکری، روانی و زمانی لازم و مفیدی را رابطه زناشویی صورت دهند.

 

این روزها، به مدد مطالعات و پژوهشهای علمی انبوهی که در حوزههای گوناگون میل و رفتار جنسی انجام گرفته است، ثابت شده است که رویکردهای اول و دوم، افراد و جوامع انسانی را درگیر بیماریها و معضلات فراوانی میکند.

هرچند سوداگران فضیلتکش جهانی با صرف هزینههای هنگفت و مداخله گسترده و پیچیده در دنیای واقعی و مجازی، به ترویج سکس و خشونت، میپردازند، هرزگی و پلشتی را در بین مردم میپراکنند و با فروبردن آنها در مرداب شهوتهای کور، سرمایههای مادی و انسانی کشورها را چپاول میکنند؛ اما خوشبختانه گفتمان فطرت بنیاد «تقدس و اثربخشی مثبت خانواده»، در بین صاحبنظران پاکاندیش و بیشتر مردم جهان فراگیر شده و عمق پیدا کرده است.

در چنین شرایطی، برنامهریزان فرهنگی و اجتماعی ما اگر میخواهند جامعه دین محور ایران؛

از آلودگیهای اخلاقی دور بماند؛

آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد به مواد مخدر، طاق و خشونت کاهش یابند؛

هیجانهای خوشایند نشاط، خوشبینی و امید به جای خشم و غم و اضطراب بنشنند؛

فضیلتها و صفات مثبتانسانی به ویژه راستگویی، خوشخویی، امانتداری، حیا و پاکدامنی و گرمابخش وجود افراد و آرامش دهنده جامعه شوند؛

باید ارضای غریزه جنسی را در چارچوب فطری ازدواج قرار دهند و برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده آموزش‌های جنسی به همسران و درمان کژکاریهای جنسی را جدی بگیرند.