همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


فُتوّت و جوانمردی

میرمجیدسعیدی
حجت الاسلام میرمجید سعیدی
کارشناس‌ارشد علوم دینی

جوانمردی
در اصطلاح عرفانی: عارف کامل و سالک از خود وارسته است.
- جوانمردانِ طریقت و مجاهدانِ راه حقیقت را عمل دیگر است.
- کار ایشان رنگی دیگر دارد و عشق ایشان ذوقی دیگر دارد.
- نه عذر رخصت، ایشان را فریبد و نه سلطان وحشت برایشان تازد.

فتوت
در اصطلاح عرفانی: یعنی جوانمردی و در اصطلاح عبارت از ایثار است، که غیر را بر نفس خود ایثار کند و اول آن ایثار، به جاه است، و اعلا درجه‌ی آن، ایثار به نفس است، به آن‌که در امر غیر سعی کند و آن‌که معذور دارد خلق را از لغزش‌ها.
و گفته‌اند: «الفتوه الصفح عن عثرات الإخوان» که لغزش‌های آنان را ندیده انگارد.
«الفتوه حسن الخلق و بذل المعروف» که اخلاق پسندیده و تقدیم زیبایی‌هاست.
و نیز گفته‌اند: «الفتوه حسن الخلق مع من تبغضه، و بذل المال لمن تکرهه، و حسن الصحبه مع من ینفر قلبک منه» که خوش‌اخلاقی است با کسی‌که عبوس و بدرفتار است، و دست و دلباز است با آن کس که بخیل و حریص است و تعامل اجتماعی خوب و خوش‌معاشرتی است با کسی‌که نفرت و کینه درونش را پر کرده است.
جنید گوید: «الفتوه إسقاط الرؤیه و ترک النسبه» جوانمردی، خود را ندیدن و عدم تفاخر است.
و گفته‌اند: «الفتوه رؤیه فضل الناس بنقصانک» جوانمردی، دیدن ارزش‌های مردم است و تواضع و فروتنی خود.
جامی گوید:
بت خود را بشکن خوار و ذلیل       نامور شو به فتوت چو خلیل
بت تو نفس هوی‌پرور توست        که به صدگونه خطا رهبر توست
بسط کن بر همه‌کس خوان کرم      بذل کن بر همه همیان و درم
گر براهیمی اگر زردشتی روی     در هم مکش از هم پشتی
باز کش پای ز آزار همه دست      بگشای به ایثار همه
هر چه بدهی به کسی باز مجوی    دل ز اندیشه‌ی آن پاک بشوی

ابوحفص گوید: «الفتوه عندی أداء الإنصاف و ترک مطابقه الإنصاف» جوانمردی از دیدگاه من آن است که با انصاف و رعایت عدالت بدهی، اما در وقت بازپس‌گیری سخت نگیری.
و نیز گفته‌اند: «للفتیات علامات ثلاث: وفاء بلاخلاف، مدح بلاجود، عطا بلاسؤال» شخص جوانمرد را سه نشانه است:
1- خلف وعده نمی‌کند
2- بدون بخشش و دهش هم مدح و ثنا می‌گوید
3- بدون به ذلت افکندن می‌بخشد
.
و گفته‌اند: «الفتوه ان تنصف غیرک» که با دیگران انصاف کنی.
فتوت و جوانمردی آن باشد که: برای خود برتری و مزیتی نبینی و آن را سه درجه است:
1- ترک خصومت و تغافل از ذلت دیگران
2- احسان در مقابل بدی
3- فتوت با نفس که غیر خدا را نبیند.
و کارهای خود را برای اجر و مزدی انجام ندهد و اطاعت حق را خالصاً انجام دهد.
و اما کسی می‌تواند طریق جوانمردی و فتوت را بپیماید که پیش‌نیازهایی را بگذراند و آن:
- بصیرت و شناخت خود، خدای خود و مقصد این جهان و طریقت و شریعت و رسالت و ولایت است.
- و این‌که انگیزه‌اش برای ایثار چیست؟
- افق دید و نگاه جوانمرد به بی‌نهایت و جاودانگی است.
- او که مسلمان و تسلیم در برابر حق است و از هواها رسته و به حق پیوسته.
- بدون بصیرت دینی نمی‌توان ایثار نمود.
چون هدف از ایثار باید روشن باشد.
- قدم اول برای بصیرت و شناخت:
شناخت حق است.
- یتلوا علیهم آیاته
هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم - و یزکیهم
- و یعلمهم الکتاب و الحکمه
هم او که: «یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض الملک القدوس العزیز الحکیم» است.(سوره‌ی جمعه/ آیات 1 و 2)
جوان در طریق شناخت، تحت تربیت صحیح و رهبری و نظارت والا می‌تواند به ارزش‌های والای انسانی دست یابد.
جوان کیست و جوانمرد کدام است؟
إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّاً. (سوره‌ی مریم، آیه‌ی 96)
- باور قلبی به یگانگی خداوند و دعوت پیامبرش که بازتاب آن در روح و فکر و گفتار و کردار انسان به صورت اخلاق عالی انسانی، تقوی و پاکی، درستی و امانت، شجاعت و ایثار و گذشت تجلی می‌کند، هم‌چون نیروی عظیم مغناطیسی، کِشنده و رباینده است.
- زندگی اجتماعی فرزندان بشر با سپری شدن دوران بلوغ و فرا رسیدن ایام شباب آغاز می‌شود و جوان به محیط وسیع جامعه قدم می‌گذارد.
- ضرورت زندگی ایجاب می‌کند که جوان با طبقات مختلف مردم بیامیزد و مانند چرخِ گردنده‌ای با گردش چرخ‌های گوناگون اجتماعی بگردد، مسؤولیتی را به عهده بگیرد و برای جامعه کار کند، جامعه نیز او را به نام یک فرد مفید و فعال بشناسد و عضو زنده‌ای در پیکر اجتماعش بداند.
نیل به این هدف بزرگ و اساسی، مستلزم احراز شخصیت و به دست آوردن صفات پسندیده و متناسب برای سازگاری با اجتماع است.
- جوانانی که از نظر طبیعی سالم و موزون آفریده شده‌اند و از نظر تربیتی نیز در پرتو مراقبت‌های والدین و مربیان لایق خود، با صفات حمیده و سجایای اخلاقی پرورش یافته‌اند، به آسانی خود را با جامعه تطبیق می‌دهند و خیلی زود به اثبات شخصیت و حسن سازگاری با محیط موفق می‌شوند.

شخصیت چیست؟
می‌دانیم با آن‌که همه‌ی مردم انسان‌اند و در ساختمان جسم و جان و صفات نوعی، شبیه یکدیگرند، با این حال از جهت خصوصیات طبیعی و تربیتی با یکدیگر متفاوت‌اند و هر انسان من حیث‌المجموع وضعی مخصوص به خود دارد. هوش، حافظه، سرعت انتقال، قدرت درک، حساسیت بدن، عکس‌العمل عضلانی و دیگر صفات طبیعی نسبت به یکدیگر یکسان نیست و هر فردی دارای کیفیتی اختصاصی است.
هم‌چنین مردم، از نظر بردباری، تندخویی، عفو و اغماض، انتقام‌جویی، مهربانی، کینه‌توزی، فروتنی، خودپسندی، خوش‌رویی و دیگر صفات اخلاقی با یکدیگر متفاوتند و هر فردی دارای خلقیات مخصوص به خویشتن است.
شخصیت از نظر روان‌شناسان عبارت از وحدت مخصوصی است که از مجموعه‌ی صفات طبیعی و اکتسابیِ نسبتاً ثابت هر فردی به وجود می‌آید و او را در سازش‌های عمومی و برخوردهای اجتماعی، از سایر افراد متمایز می‌کند.
منظور از شخصیت، وحدتی است که از صفات ظاهری و انگیزه‌های نهانی به وجود آمده است و ما از همه‌ی صفات مختلف فرد، آن صفات را جزء شخصیت او می‌شماریم که نوعی پایداری داشته باشد.
در آیین مقدس اسلام، مسأله‌ی شخصیت اجتماعی افراد، از نظر صفات طبیعی و اکتسابی و هم‌چنین موضوع سازگاری با محیط و حسن معاشرت با مردم، مورد توجه مخصوص قرار گرفته است و اولیای گرامی اسلام، ضمن احادیث بسیاری، صفات پسندیده‌ی شخصیت و ارزش سازگاری با محیط را به عبارات مختلفی توضیح داده و به پیروان خود خاطرنشان نموده‌اند.
از امام زین‌العابدین(ع) نقل شده است که فرمودند: رسول اکرم(ص) در آخر خطبه‌ی خود فرمود:
«طوبی لمن طابَ خُلْقُه وَ طَهُرَتْ سجیتُه وَ صَلُحَتْ سریرتُه وَ حَسُنَتْ علانیتُه وَ أنْفَقَ الفَضْلَ مِن مالِه وَ أمْسَکَ الفضلَ مِن قولِه وَ أنْصَفَ الناسَ من نفسِه.»
خیر و سعادت برای کسی است که:
- اخلاقش پسندیده،
- و خویَش پاک باشد.
- باطنش نیکو و ظاهرش خوب باشد.
- مازاد اموال خود را انفاق کند،
- و از ادای سخنان زائد دوری کند،
- و با همه‌ی مردم به عدل و انصاف رفتار نماید.


خلاصه‌ی مطالب:
- فتوت و جوانمردی یعنی ایثار و از خودگذشتگی در جان و مال و ادای معروف.
- جوانمردی به آن است که با عدالت و انصاف با دیگران برخورد نماید. اما با انصاف بدهد ولی در گرفتن با گذشت و چشم‌پوشی و اغماض بگیرد.
- جوانمردی به آن است که از لغزش‌های دیگران در گذری و آن‌ها را نادیده بگیری.
- جوانمردی و فتوت، اخلاق پسندیده و تقدیم زیبایی‌هاست.
- جوانمردی، خوش‌معاشرتی با مردم است و هوشیاری و بصیرت در شناخت دشمن است.
- برای آن‌که به این صفت والا دست یابیم، ناگزیریم به بصیرت و شناخت خود و خالق و مقصد این جهان تا بتوان دریافت، انگیزه‌ی ایثار چه باید باشد؟
- برای درک این مطلب نیازمند به شناخت حق هستیم که در سوره‌ی جمعه آیات 1 و 2 فرموده است: «آن‌چه در آسمان‌ها و زمین است خالق و پروردگارشان را تسبیح می‌نمایند.»
- «هم‌اوست که از نزد خود برای هدایت انسان‌ها از جنس خودشان پیامبری فرستاد که وظیفه‌اش آن است که:
- آیین‌نامه‌ی هدایتش را برای آن‌ها بخواند و روشنگری نماید.
- و آن‌ها را به رشد و کمال و اصلاح برساند.
- و علم و بصیرت و حکمت را به آنان بیاموزد.

پس جوان می‌بایست در جهت تربیت خود و دریافت صفات و ارزش‌های اخلاقی خود به نقش رهبری و ولایت توجه نموده و با اطاعت و پیروی از آن، شخصیت والای خود را رقم بزند.
شخصیت از نظر خداوند و پیامبر اکرم(ص) سازگاری با اجتماع است و کسب ارزش‌های انسانی والا. و از نظر روان‌شناسان، شخصیت عبارت از وحدت مخصوصی است که از مجموعه‌ی صفات طبیعی و اکتسابیِ نسبتاً ثابت هر فردی به وجود می‌آید.
در آیین مقدس اسلام نیز مسأله‌ی شخصیت اجتماعی افراد، از نظر صفات طبیعی و اکتسابی و نیز موضوع سازگاری با محیط و حسن معاشرت با مردم، مورد توجه قرار گرفته است.

منابع:
- قرآن حکیم، ترجمه‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی و تفسیر منتخب.
- تفسیر نمونه، ج 13، ص 144.
- گفتار فلسفی، ج 2، جوان از نظر عقل و احساسات.
- فرهنگ و معارف اسلامی، مجلدات 2 و 3، تألیف دکتر سیدجعفر سجادی استاد دانشگاه تهران.
- روان‌شناسی اجتماعی، ص 349.
- روان‌شناسی مان، ص 150.
- اصول کافی، ج 2، ص 100، 102 و 144.