همه چیز با تو شروع می شود

همه چیز با تو شروع می شود

میرمجید سعیدی
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
دانشجوی دکترای تخصصی ورودی93
عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کارشناس مطالعات اسلامی در بهداشت روان مشاور مذهبی انستیتو روانپزشکی تهران مشاور روان شناختی سازمان تبلیغات
عضو انجمن روان شناسی اسلامی

عضو تیم گایدلاین مراقبت معنوی بیماران سرطانی
Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, Vol 17, 2016 4289
APJCP.2016.17.9.4289
Spiritual Care for Cancer Patients in Iran
Asian Pac J Cancer Prev, 17 (9), 4289-4294

@ دارای گواهی نامه های رسمی سطح یک و سطح دو از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و شرکت در کارگاه های علمی و حرفه ای :
1- مصاحبه تشخیصی
8 ساعت دکتر احمد برجعلی متخصص روان شناسی دانشیار عضو هیئت علمی و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2- مشاوره پیش از ازدواج
33 ساعت دکتر محمود گلزاری متخصص روان شناسی؛ دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
3- زوج درمانی با رویکرد C.B.T
39 ساعت دکتر سید جلال یونسی متخصص روان شناسی بالینی
4- خانواده درمانی سیستمی
دکتر حبیب اله اکبری متخصص مشاوره
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی
5- روان درمانی کودک
100 ساعت مرکز مشاوره دانشگاه تهران خانم دکتر زهرا شهریور متخصص روانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ خانم دکتر بنفشه غرایی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و خانم دکتر اسما عاقبتی متخصص روان شناسی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
7- آزمون های هوش WISC- WPPSI و WAIS استاد مریم علیمحمدی روانشناس بالینی
8- آزمون MMPI-II استاد سمیه شعبانی دانشجوی دکترای تخصصی روان سنجی
9- دوره کارورزی و سوپر ویژن
30 ساعت انستیتو روانپزشکی تهران دکتر جعفر بوالهری استاد دانشگاه علوم پزشکی
10- روش فهم روان شناختی متون دینی
دکتر عباس پسندیده روانشناس،عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
11- تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی
12- تدریس در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
13- ارائه مشاوره دینی در :
بنیاد شهید : ویژه فرزندان شهدا
سازمان تبلیغات اسلامی 66403343
دانشگاه واحد علوم و تحقیقات 44865284
مرکز مشاوره بیدار 66414300
مرکز مشاوره رها 88971606
مرکز مشاوره عارف 37831444
مرکز مشاوره فرح بخش، روبروی مترو صادفیه
44966192
44076379
44056335

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

به چه دلیلی ازدواج می‌کنیم؟

دکتر احمد برجعلی ، متخصص روان شناسی Ph.D دانشیار و رییس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی: 

 ازدواج ‌تصمیم ‌مهمی است و فر‌ایند پیچیده‌ای دارد. افراد در دوره‌ای از زند‌گی به ازدواج ‌فکر می‌کنند و ا‌ین دوره ‌ممکن است سال‌ها طول ‌بکشد. آنها دست به هر ‌عملی – ازدواج‌ کردن‌ ‌یا ازدواج ‌نکردن – بزنند دلا‌یلی ‌برای آن دارند. به ا‌ین اعتبار می‌توان از د‌لایل مناسب ‌یا نا‌مناسب ازدواج حرف زد و این پرسش را مطرح کرد که چه دلایلی، دلایل مناسبی برای فرایند مهم و پیچیده ازدواج به حساب می‌آید و چه دلا‌یلی بر‌ای ازدواج‌کردن نا‌مناسب است؟


قبل از هر چیز می توان به شرایط مناسب ازدواج اشاره کرد. اگر قرار باشد بر اساس علم روانشناسی به این پرسش پاسخ دهیم که فرایند مناسب ازدواج چیست، باید به اصطلاح «پختگی شخصیتی» اشاره کنیم. علم روانشناسی ثابت کرده است فردی ازدواج موفقی خواهد داشت که به پختگی شخصیتی رسیده باشد. البته بهجای اصطلاح «پختگی شخصیتی» میتوان از اصطلاح «پختگی عاطفی» نیز استفاده کرد. منظور از این دو اصطلاح یا تعبیر، استقلال فردی و عاطفی، و نداشتن وابستگی به زندگی پیشین و خانواده خود است. این ویژگی شخصیتی اهمیت دارد که فرد توانایی پذیرش کسی غیر از خود را داشته باشد. فرد باید از نظر روانی و شخصیتی به نقطهای رسیده باشد که بتواند با یک نفر دیگر، زیر یک سقف زندگی کند و اولین شرط برای این توانایی، داشتن استقلال، خودباوری و فردیت است.

گاهی عنوان میشود عشق برای ازدواج کافی است. در این مورد باید گفت عشق نقطه عطف ازدواج و شرط لازم آن است، اما زمانیکه نگاهی منشوروار داشته باشیم، به این نتیجه میرسیم که تنها با عشق، دوست داشتن و داشتن احساس نسبت به دیگری نمیتوان ازدواج کرد. بنابراین گزاره «تنها عشق کافی است» میتواند دلیل نامناسبی برای ازدواج باشد.

به همین صورت ما گاهی به گزارهای دیگر مبنی بر اینکه «ازدواج زندگی فرد را هدفمند میکند» یا «ازدواج میکنم تا زندگیام هدفمند شود» بر میخوریم. در این مورد نیز باید همان نگاه منشوروار را داشته باشیم. صِرف ازدواجکردن زندگی فرد را هدفمند نمیکند بلکه باید حداقل هدفمندیهایی در وجود فرد باشد تا با ازدواج به کمال برسد. فرد باید حداقلی از کفایتهای شخصیتی را داشته باشد؛ حداقلی از هدفمندی، نوعدوستی، دیگردوستی، مسئولیتپذیری و ... لازم است تا فرد در ازدواج موفق شود. ازدواج تغییراتی در فرد ایجاد میکند و میتوان این حداقلها را به حداکثر رساند. دو انسان بیهدف نمیتوانند با هم ازدواج کنند و امیدوار باشند این ازدواج تمامی مشکلات آنها را رفع کند. ازدواج در زندگی فرد وزنی دارد و نباید انتظار بیشتری از آن داشت.

یک دلیل نامناسب دیگر برای اینکه فرد تن به ازدواج بدهد، این است که فشارهای خانوادگی و اجتماعی باعث شود او تصمیم به این کار بگیرد. از مهمترین فشارهای اجتماعی و خانوادگی، فشار به دلیل سن و سال بالای فرد است. اگر فرد بر این اساس ازدواج کند، در واقع تن به یک ازدواج اجباری داده است. روانشناسان میگویند هر عاملی که به انتخاب فرد آسیب بزند، باعث ازدواج اجباری فرد شدهاست. ازدواج باید با قصدی درونی انجام شود و فشار بیرونی سلامت، تضمین و دوام ازدواج را به مخاطره میاندازد.

ازدواج اجباری باعث میشود رابطه زوجها غیرپویا و مکانیکی باشد. پژوهشها در این مورد نشان میدهد اگر فرد تن به ازدواج اجباری داده باشد، رضایتمندی او از زندگی زناشویی پایین میآید. افرادی که تن به ازدواج اجباری دادهاند، به ورطه روزمرگی میافتند و باری به هر جهت زندگی میکنند. ازدواج آنها عمق ندارد و ارزیابیهای روانشناسان نشان میدهد چنین ازدواجهایی افسردگی و بیتفاوتی ایجاد میکند و لذت زندگی زناشویی را پایین میآورد. در این حالت ممکن است افراد به روابط فرا‌‌ زناشویی فکر کنند.

متأسفانه در ایران در مورد اینکه چه درصدی از طلاقها بر اثر ازدواج اجباری بوده است، پژوهشهای کلان نداریم، اما مطالعات موردی در این زمینه نشان میدهد ریشه بسیاری از طلاقها ازدواج اجباری است. از طرف دیگر، اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم که آیا میزان ازدواج اجباری در جامعه و در سالهای اخیر کم یا زیاد شده است، برای صحبتکردن در این مورد تنها میتوانیم به همان مطالعات موردی اشاره کنیم. ما در این زمینه با نوعی تغییر الگو مواجه هستیم. در سالهای اخیر افراد به ازدواجهایی رو‌‌آوردهاند که ریشه در مسائل اقتصادی دارد. مردی جوان ممکن است با زنی مسن ازدواج کند و یا برعکس و دلیل آن هم این است که مشکلات اقتصادی، نبود امنیت شغلی و نداشتن موقعیت و روابط اجتماعی باعث میشود فرد از ازدواج به عنوان پله ترقی بهره بگیرد و بخواهد از فشار اقتصادی موجود کم کرده و عدم تثبیت و امنیت شغلی خود را برطرف کند. این نوع ازدواج در زمره ازدواجهای اجباری قرار میگیرد و دلیل آن نیز این است که یک عامل بیرونی ازدواج را از مسیر طبیعی خود خارج کرده است. افرادی که تن به چنین ازدواجی میدهند، میدانند که ضریب موفقیتشان پایین است، اما باز این کار را میکنند. من به مراجعانی که داشتهام گفتهام که ازدواج واجب نیست و شاید بتوان گفت مستحب مؤکد است. افراد نباید به هر قیمتی ازدواج کنند و برای مثال، با دلایلی مانند فرار از تنهایی، عشق صِرف، فشار اجتماعی و ... نباید تن به ازدواج بدهند، بلکه باید دلایل مناسبی برای این کار داشته باشند و مناسبترین دلیل، پختگی شخصیتی و عاطفی لازم برای ازدواج است.