گاهی یک فرد در سالهای اول دانشجوییاش و با کاری نه چندان ثابت، توانایی ادارة یک زندگی را دارد درحالیکه فرد دیگری حتی پس از اتمام دورة کاشناسی و داشتن درآمدی نسبتاً خوب شرایط مناسب را برای ازدواج ندارد. عاملی که باعث این تمایز میشود چیزی نیست جز ویژگیهای شخصیتی افراد، که مهمترین آنها مسئولیتپذیری، قدرت مدیریت، ثبات عاطفی ، میزان ریسکپذیری، خستگیناپذیری و البته قدرت تعامل و برقراری ارتباط با دیگران است.

 

 آیا قدرت مدیریت دارید؟

افرادی که قدرت مدیریت بالایی دارند و اعتماد به نفسشان زیاد است راحتتر میتوانند هماهنگی مناسبی میان مشغلههای تحصیلی و زندگی خانوادگی خود برقرار کنند.آنها حتی اگر در هنگام ازدواج شغل چندان ثابتی نداشته باشند با وجود اعتماد به نفس بالایشان میتوانند در حین داشتن زندگی مشترک و در طول سالهای آینده به موفقیت کاری برسند؛ درعینحال افرادی با اعتماد به نفس پایین و قدرت مدیریت ضعیف با وجود انبوهی از کارها و موقعیتهای شغلی احساس استیصال کرده و با مشکلات قابل توجهی روبهرو میشوند.

 

 چهقدر مسئولیتپذیر هستید؟

مسئولیتپذیری ویژگی مهم دیگری است که بهرهمندی از آن باعث میشود که حتی در سنین پایین هم بتوان آمادگی لازم برای تشکیل زندگی مشترک را پیدا کرد. در مقابل، کسانی که مسئولیتپذیر نیستند و مدام تغییر شغل میدهند و کارها را نیمه تمام رها میکنند حتی در سنین بالا نیز باید برای ازدواج آمادگی بیشتری کسب کنند.

 

 کمی محتاط بودن بد نیست

همة ما اذعان داریم که افراد ریسکپذیر بیشتر در معرض خطر هستند؛ پس بهتر است این اشخاص چندان برای ازدواج عجله نکرده و پس از آنکه ریسکهایشان را کردند و دست از خطرکردنهای زیاد برداشتند به ازدواج فکر کنند. این احتیاط موجب میشود که اگر احیاناً یکی از این ریسکها به شکست انجامید نفر دیگر نیز تاوان آن را پس ندهد؛ از سوی دیگر کسی که تنهاست بهتر میتواند با شرایط دشوار سازگار شده و مشکلات را از سر راه خویش بردارد.

 اگر زود خسته میشوید

خستگیناپذیری ویژگی دیگری است که افرادی که فاقد آن هستند و خیلی زود از لحاظ روحی، روانی و جسمی خسته میشوند بهتر است عجله نکرده و اجازه دهند که پس از رسیدن به یک ثبات نسبی از نظر تحصیلی و شغلی، ازدواج صورت گیرد. بر اساس ظاهر افراد نیز میتوان تا حدودی میزان خستگیناپذیری آنها را تخیمن زد؛ بهطورمثال اگر فردی مدام احساس خستگی میکند و از چهره و حالاتش نیز این خستگی مشهود است بهتر است عجله و زیادهروی نکرده و به تدریج و به نوبت با مسائل و مراحل زندگیاش روبهرو شود.

 

 خودمحور نباشید

افرادی که نمیتوانند گاهی دنیا را با عینک دیگران ببینند و انتظار دارند همه همانگونه باشند که آنها دوست دارند کمی صبر کنند؛ شاید پس از تحصیل و فراهم شدن شغل مناسب، سنی از آنها گذشته و بهتر بتوانند با دیگران تعامل برقرار کرده و آنها را بپذیرند و درک کنند!